Selamat Datang ke Blog Matatech

Selasa, 24 November 2009

Cara menyelesaikan masalah internet tidak bergerak dengan kelajuan yang sepatutnya.

1. Tutup modem anda dan cabut semua kabel dari modem. 2. Membuat penyambungan terus dari soket telefon dinding ke set telefon anda. Anda seharusnya dapat mendengar bunyi "dial tone". Sekiranya terdapat bunyi bising atau gangguan pada talian telefon, sila hubungi 100 dan pilih "Perkhidmatan Telefoni dan Data TM" untuk melaporkan masalah "dial tone" Sekiranya terdapat "dial tone" yang stabil, sila ikuti langkah seperti diberikut: 3. Sila tanggalkan set telefon dari soket dinding 4. Sebarang peralatan seperti splitter/micro filter/fax machine/lighting protector/router juga harus dicabut. Buat sambungan terus dari soket telefon dinding ke modem dan hidupkan modem anda. 5. Pastikan semua lampu di modem dapat berada didalam keadaan stabil. 6. "Flush" DNS (Domain Name Server) a) Untuk Windows 98/ME: Klik butang Start dan kemudian klik pada "Run". Taip "winipcfg" kemudian klik "OK". Pilih jenis network card yang digunakan oleh PC anda. Klik pada butang "Release". Kemudian alamat IP akan menunjukkan bacaan 0.0.0.0. dan kemudian klik "Renew All". Klik "Close" untuk menutup tetingkap program. b) Untuk Windows 2000/XP: Klik butang "Start" dan kemudian klik pada "Run". Taip "cmd" dan klik "OK". Taip "ipconfig /flushdns" dan tekan butang "Enter" di keyboard. Sila pastikan perkataan yang terpapar di skrin adalah "Successfully flushed the DNS Resolver cache". Taip "exit" dan tekan butang "Enter" di papan kekunci bagi menutup tetingkap program. c) Untuk Windows Vista: Klik butang "Start" Klik "All Programs" Klik "Accessories" Klik butang kanan tetikus pada "Command Prompt" dan pilih "Run as administrator" Klik "Continue" Taip "ipconfig /flushdns", dan tekan "Enter" Sila pastikan perkataan yang terpapar di skrin adalah "Successfully flushed the DNS Resolver cache" Taip "exit" dan tekan butang "Enter" di papan kekunci bagi menutup tetingkap program. 7. Tutup modem anda dan tunggu selam 5 hingga 10 minit sebelum menghidupkan semula modem anda 8. Mengkonfigurasi DNS (Domain Name Server). Preferred DNS Server: 202.188.0.133 / 202.188.0.132 Alternate DNS Server: 202.188.1.5 9. Membersihkan "Temporary Files", "Cookies" dan "Files' dalam "Internet Options." 10) Membersihkan SSL Certificates (Internet Option). Klik pada "Tools" Pilih "Internet Options" Klik pada "Content" tab Klik pada"Clear SSL State" 11) Memulihkan konfigurasi asal "browser" Klik pada "Tools" Pilih "Internet Options" Pilih "Advanced" Klik pada "Restore Defaults/Restore Advanced Setting" 12) Mematikan sementara "firewall" settings. 13) Mebuat "Windows scan" ("Disc Clean Up" dan "Disc Defragmeter"). 14) Mematikan sementara perisian antivirus. 15) Mematikan aplikasi P2P. 16) "Reboot" komputer dan modem. 17) Bacaan ujian 'Bandwidth' melalui 'Bandwidth Test Page' di: http://219.93.175.234/ Bagaimanapun, sekiranya keputusan ujian bandwidth dibawah 90% daripada kelajuan maksimum, sila sertakan keputusan ujian tersebut dalam kilobits (kbits). Sekiranya masalah tersebut tidak dapat diselesaikan, sila hubungi Bahagian Teknikal TM di talian 100 untuk set semula port Streamyx anda.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Salam sejahtera, kita dilahirkn agar menjadi insan yang baik, sebahagian besar identiti lahir dari lidah. maka ungkapkanlah perkataan yg baik-baik.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Senarai Blog Matatech