Selamat Datang ke Blog Matatech

Rabu, 20 Mei 2009

Pecen ilat

Saya adalah seorang pesara tentera yang telah tamat perkhidmatan penuh (compulsory) pada tahun 2003. Namun pada pertengahan tahun 2002 saya telah terlibat dalam satu kemalangan semasa ketempat kerja. Dalam kemalangan tersebut kecederaan yang saya alami adalah patah tulang tangan dan kaki sebelah kiri. Akibat kemalangan saya terpaksa dibedah sebanyak 2 kali bagi memasukan besi dan membuang tulang yang telah pecah akibat hentakan. Setelah bersara saya menunggu samada saya layak menerima pencen ilat akibat kemalangan yang saya hadapi. Namun pada tahun 2004 saya menerima jawapan dari pihak berkenaan bahawa saya tidak layak menerima pecen ilat kerana bukan dalam tugas. Saya telah pun membuat rayuan namun jawapan yang diterima dari pihak berkenaan adalah belainan. Pegawai tersebut menyatakan bahawa penolakan tersebut adalah tidak berkaitan dengan kemalangan tetapi berkaitan dengan darah tinggi.Ini menunjukan tiada seorang pun pegawai atasan saya mengambil berat tentang kemalangan yang saya hadapi sehingga laporan tidak sampai kepihak berkenaan bagi membantu saya. Apa yang saya kesali adalah setelah 22 tahun saya berkhidmat berkorban untuk negara tanpa rasa susah dan payah mengharungi segala dugaan telah disambut dengan begitu hina sekali. Adakah kecederaan yang saya alami ini perkara biasa kepada seorang tentera sehingga ianya tidak perlu dituntut dan dijaga kebajikannya. Dan seperkara lagi yang hendak saya tanyakan ialah apakah faedahnya mencarum didalam insuran kelompok yang tujuannya apabila saorang anggota itu menerima kemalangan mereka sepatutnya mendapat imbuhan. Ini kerana apa yang berlaku kepada saya ianya tidak menjadi realiti. Saya tidak langsung mendapat satu senpun daripada insuran tersebut. Persoalannya apakah saya tidak layak untuk dikatogorikan sebagai cacat dan adakah saya betul-betul sihat, jesteru tiada lansung implikasi akibat kemalangan tersebut kepada saya pada masa akan datang, oleh dengan itu saya tidak perlu diberi pencen ilat, dan juga insuran kelompok itu tidak layak bagi saya. Persara tentera daripada LLP hanya berkidmat dalam jangkawan umur 40 hinnga 45 tahun sahaja, ianya tidak seperti diperkhidmatan awam mereka bekerja dalam jangkawan umur 55 hingga 58 tahun, begitu juga bagi pegawai-pegawai tentera. Pendapatan pekerja pekhidmatan awam dan pegawai-pegawai tentera lebih terjamin daripada LLP didalm tentera, dengan itu diharap kebajikan kami ini setidak-tidaknya perlulah dijaga. Bukannya lontaran penghinaan diberikan kepada kami setelah bermatian mempertahankan kedaulatan negara.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Salam sejahtera, kita dilahirkn agar menjadi insan yang baik, sebahagian besar identiti lahir dari lidah. maka ungkapkanlah perkataan yg baik-baik.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Senarai Blog Matatech